شوری محیط زیست با 20 میلیون تن نمک پاشی در سال

ایران هسته ای

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ایران هسته ای خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

شوری محیط زیست با 20 میلیون تن نمک پاشی در سال

 

 

 بارش برف وباران در زمستان يكي از نعمت هاي بزرگ خداوندي است چرا كه اين بارشها سبب مي شود تا ذخيره ابي كه در فصول ديگر به مصرف رسيده است دوباره تجديد شود. اما همين بارش ها اگر درست مديريت نشود مي تواند مشكل افرين شود مثلا يكي از اين موارد بارش برف ويخ زدگي سطح خيابانها ومعابر است چرا كه اين موضوع سبب يخ زدگي ودر نتيجه ايجاد حوادثی براي پياده ها وسواره ها خواهد شد لذا براي جلوگيري از وقوع چنين حوادثي برخي چاره انديشي ها انجام مي گيرد كه از جمله آنها مي توان به پاشيدن شن وماسه روي جاده وخيابانها اشاره كرد. اما ازچندين سال قبل پاشيدن نمك نيز به موارد ياد شده اضافه شد وعلت ان هم ارزاني و فراواني نمك در كشور بود. از انجا كه این روش قبلا در ساير كشورها تجربه شده بود انها به مرور زمان پي بردند كه زيان نمك پاشي از سود ان بيشتر است لذا در کشورهای اروپایی استفاده از نمك يا ممنوع شده ويا مصرف ان به حداقل رسيده است.

***

نمك پاشي جاده ها در زمستان

به جزء استانهاي جنوبي كشور درسايراستانها ،نيمه دوم سال مترادف است با اغاز فصل سرما و وقوع بارشها لذا با اغاز اولين برف و بدنبال اولين يخبندان براي كاهش خطرات، اولين فكري كه به ذهن مي رسد استفاده از شن ونمك ا ست البته از انجايي كه در كشور ما نمك به وفور و با قیمت ارزان يافت مي شود ميزان استفاده از آن بیش از شنهاست. طبق اخرين امارها سالانه 20 میلیون تن نمک در فصل سرما دركف جاده های کشورپاشيده مي شود که این مقدار مصرف، 13 برابر مقدار نمکی است که سالانه توسط مردم به صورت خوراکی مصرف می شود البته اگر تنها از منظر اب شدن يخها به اين موضوع نگاه كنيم بسيار خوب است اما موضوع وقتي فرق مي كند كه متوجه شويم نمكها پس از اب كردن برف ويخها چه سرنوشتي پيدا خواهند كرد وچه اسيبي به طبيعت مي ر سانند. قبل از اينكه ما از نمك براي اب كردن يخ جادها استفاده كنيم كشورهاي شمال اروپا اقدام به نمك پاشي جاده هاي خود كردند اما به مرور زمان مشخص شد كه حل شدن نمك در اب اثرات مخربي در طبيعت برجاي مي گذارد. به همین خاطر استفاده از نمك به شدت در اين كشورها محدود شد.

نمك طبيعت را مي بلعد

متاسفانه بارها تجربيات تلخ ديگر كشورها را تكرار مي كنيم كه براحتي قابل لمس است مثلا استفاده از ازبست ومواد اسيدي و انواع و اقسام سموم از ان جمله اند در حالي كه خيلي از كشورها اينگونه مواد شيميايي ومضر را از برنامه خود خارج ويا استفاده از ان را محدود کرده اند. چندي پيش در خبرها امده بود در پي مصرف زياد نمك براي اب كردن يخهاي معابروجاده ههاي استان چهار محال وبختياري اكثر اين مكانها اسيب جدي ديده اند به طوري كه با نزديك شدن به سال نو و بيشتر شدن ترددها، استانداري براي بازسازی جاده ه هاي استان به 15 اكيپ جاده سازي ماموريت داده تا جاده هارا ترميم كنند .البته ميزان خسارت وارده مشخص نشده بود اما اين ،يك مورد از هزاران مورد از اسيب هايي است كه نمك برطبيعت مي گذارد. در همین رابطه در خصوص خسارتهايي كه نمک به مرور زمان بر جاي مي گذارد مي توان به الودگي طبيعت اشاره كرد. وقتي نمك برف را اب مي كند بلافاصله به همراه اب برروي زمين جاري شده و وارد مخازن زير زميني مي شود در زمستان با پاشيده شدن ابهاي نمكي به خودروها ، قسمتهاي فلزي ومواد سمي كف خودروها جدا شده وبه راحتي وارد طبيعت مي شوند كه اين مواد اگربه طرق مختلف وارد بدن انسان شوند، جز سرطان و انواع بيماري هاي خطرناك چيزي به ارمغان نخواهد اورد. البته مواردي از قبيل عدم توزيع يکنواخت و رانده شدن سريع به حاشيه معبر؛ خطر صدمه به خودروها و عابرين ،مسدود شدن زهکشها؛ خرابی سطح روسازی بعلت پخش غير يکنواخت نمک؛ تحميل هزينه هاي مضاعف پاکسازي؛ ضايعات زيست محيطی به گياهان, درختان, و منابع آب، تسريع خوردگی خودروها و حتی سنگ ها و بتن ها نیز از جمله صدماتي است كه نمك موجود در برفها ويخ هاي الوده به همراه دارد.

 ريشه ها مي خشكند

نمك موجود در برف ويخها وقتي وارد جنگلها ومراتع شود بلافاصله اثرمنفي خودرا مي گذارد. سديم براي گیاهان سمی است، به طور کلی این عنصر جذب بافتهاي ارگانیک می شود و ریشه هاي گیاهان زنده اولین هدف سدیم است. سدیم اطراف ریشه را پوشانده ضمن ممانعت از جذب آب و اکسیژن موجود در خاك آب موجود در ریشه را نیز به سمت خود جذب کرده، اصطلاحا گیاه را خفه مي كند. گیاهان کوچک به شدت متاثر از این مسئله هستند و هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان گزارشاتی مبنی بر آسیب دیدگی پوشش گیاهی زمین هاي اطراف جاده ها بر اثر سدیم موجود در نمک مصرف شده در عملیات راهداري زمستانی وجود دارد. علاوه بر گیاهان کوچک که به شدت اسیب می بینند، درختان بزرگ و همیشه سبز با ریشه هایی به عمق چند متر هم از سدیم آسیب مي بينند. بررسی هاي انجام شده در ایالات ویسکانسین و داکوتاي شمالی در امريكا 7 تا 12 درصد زرد شدگی در برگ درختان برگ سوزنی را حتی تا 3 ماه پس از آخرین عملیات راهداري زمستانی را به اثبات رساند.

همچنين اخرين تحقيقات نشان داده وقتي موجودات زنده از گياهاني كه اب مصرفي شان مملواز نمك ومواد سمي است استفاده مي كنند علاوه بر الوده شدن خودشان بر موجودات ديگر كه از گوشت وفراورده هاي انها استفاده مي كنند نیز تاثير سوء ومخرب مي گذارند.

چه بايد كرد؟

از انجا كه مضرات استفاده از نمك از فواید ان بيشتر است لذا بايد به فكر جانشين مناسبی براي ان بود. اكنون كشور هايي كه تا چند سال قبل از نمك استفاده مي كردند به فكر استفاده از روشهاي نوين وكم خطر تر براي حفظ محيط زيست خودافتاده اند. يكي از ان روشها استفاده از خاك همان منطقه است دراين روش با استفاده از خاك همان منطقه كه از حداقل الودگي برخوردار است استفاده مي شود و برف ها و يخ ها بدون كوچكترين الودگي بر محيط زيست اب مي شوند اما روش ديگر استفاده از شيوه گرما زايي است به نحوی که در اين روش با ايجاد گذری در سطح ويا زير زمين برای عبور گرما عمليات يخ زدايي انجام مي گيرد وبرفها ويخ ها بدون كوچكترين الودگي اب شده ووارد طبيعت مي شوند. به هر حال شاید وقت آن رسیده باشد که با جدي گرفتن خطرات استفاده از نمك ، از امروز به فکر برف و سرما و یخ های سال آینده باشیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:نمک پاشی در جاده ها ، اثرات مخرب نمک بر طبیعت, ] [ 20:7 ] [ علیرضا ]
[ ]